Nu är VTI:s bussimulator på plats på World of Volvo

Man i gul jacka framför buss.

Från Linköping till Göteborg. Här har ni den - bussimulatorn på World of Volvo. Foto: Mikael Sönne

Ett ovanligt komplicerat byggprojekt för en tekniker som aldrig sagt nej till en förfrågan. En metod för att öka både komfort och säkerhet i framtidens bussar. Ett modernt sätt att berätta om tidigare forskning och samtidigt öppna för nya forskningsprojekt. Bussimulatorn på World of Volvo – tillverkad av VTI – är allt på en och samma gång.

Det är strax efter öppning men redan ringlar en liten kö utanför bussimulatorn två trappor upp i Volvos nya upplevelsecenter strax intill Liseberg i Göteborg. Besökaren Filip Hesselroth drar dörren åt sidan och kommer ner för den lilla rampen upp till simulatorn.

– Det var första gången jag testade, och det kändes riktigt realistiskt. Kul att jämföra hur man reagerar när bussen bromsar. Jag gjorde så här, säger Filip och visar sin inte-ramla-omkull-strategi genom att ställa fötterna brett isär.

– Det fanns ju fyra olika strategier. Surfer, tror jag det här kallas.

Enkelt beskrivet är bussimulatorn, som levererades strax innan World of Volvo öppnade i mitten av april, en rörelseplattform som simulerar en kraftig inbromsning i en buss. Tre personer åt gången kan stå inne i simulatorn som är inredd som en stadsbuss och på en skärm visar en vanlig trafiksituation. Plötsligt kör en röd personbil ut från en tvärgata och ”bussen” tvingas bromsa häftigt.

Tidigare forskning har visat hur passagerare brukar göra då. Generellt sett parerar resenärer på fyra olika sätt för att inte ramla omkull, indelat efter rörelse: fighter, stepper, surfer eller step-squatter. Ett syfte med simulatorn är just att berätta och informera om detta.

– På så sätt blir det simulatorn ett avancerat och ovanligt sätt att kommunicera tidigare forskningsresultat. Sedan hoppas vi kunna göra ny forskning i framtiden också. Ett sätt vore att ta in feedback från besökarna i simulatorn. Hur gjorde och reagerade de, säger Ellen Grumert, forskningsledare på VTI och projektledare för arbetet med simulatorn.

För VTI var det ett ovanligt projekt. Vad har det betytt?

– Framför allt ställde det stora krav på samarbete, där både verkstaden och flera forskningsenheter bidrog på olika sätt. Projektet har visat vad VTI kan, vilken bredd och kompetens vi besitter, säger hon.

Den som gjorde mest av det praktiska arbetet med bygget var Arne Johansson, tekniker på verkstaden i Linköping. Han säger att han aldrig tackat nej till ett uppdrag under sina 14 år på VTI. Verkstaden är en prototypverkstad som ofta gör det ingen annan gjort tidigare – men den här bussimulatorn var ändå speciell.

Konstruktionen av underredets skenor hämtades från den stora simulatorn SIM-4 som står på VTI:s anläggning i Göteborg. Idén till själva skalet, byggd i aluminiumprofiler, fick Arne Johansson när han besökte en mässa i Jönköping. Samtidigt som konstruktionen som helhet var tekniskt avancerad, skulle den dessutom se snygg ut. För att i världen inte som ”ett hemmabygge”, som Arne Johansson uttrycker det.

God hjälp fick han av Magnus Karemyr, forskningsingenjör, som arbetade främst med ritningar och interiören i bussen.

– Från början hade jag inte en aning om hur vi skulle göra. Det var mycket frågetecken och oklarheter. Men resultatet blev mycket bättre än jag trodde. Att kunden blir nöjd är belöningen när det varit stressig och väldigt mycket jobb i ett projekt, säger Arne Johansson som satte upp en liten ”Tillverkad av VTI”-skylt i ett hörn ovanför dörren.

För Volvo är bussimulatorn en av många upplevelser som ska locka besökare till World of Volvo. Men inte bara det. Den är också en liten del i Volvo Groups långsiktiga arbete för ”Zero accidents” – företagets egen nollvision för att på sikt helt eliminera olyckor med bussar och lastbilar.

– Bussimulatorn är en del i vårt arbete med passagerarsäkerhet i självkörande bussar kopplat till balansstrategier, komfort och inbromsningsnivåer. I framtiden hoppas jag att vi kan ta vara på besökarnas upplevelser, men också att vi kan utveckla simulatorn med flera olika trafiksituationer, säger Thomas Forsberg, säkerhetsansvarig på Volvo Bussar.

Thomas Forsberg tillägger att Volvo är mycket nöjda med simulatorn.

– Det är kul att den är på plats och blev så realistisk. Glädjande är också den positiva återkoppling vi fått från World of Volvos besökare.

Besökaren Filip Hesselroth, som strax ska knalla vidare i utställningen, föreslår faktiskt en liknande uppdatering. Han tycker att besökaren skulle kunna välja mellan tre olika hastigheter – låg, mellan och hög. Bussimulatorn 2.0, kanske.

Text: Mikael Sönne

Läs mer om VTI:s mekaniska verkstad Länk till annan webbplats.

Läs mer om World of Volvo Länk till annan webbplats.

Läs mer om säkersarbetet vid Volvo bussar Länk till annan webbplats.

Nedan bildspel med bilder på de intervjuade och från World of Volvo.

World of Volvo.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.